
I. REZILIENS ÚTPÁLYASZERKEZETEK KONFERENCIA
Az SZTE Beton szakosztálya, a BME Építőanyagok és Magasépítés Tanszéke és Út és Vasútépítési Tanszéke, a Budapesti és Pest Vármegyei Mérnöki Kamara és a Nemzetközi Betonszövetség Magyar Tagozata közös szervezésében került sor az I. REZILIENS ÚTPÁLYASZERKEZETEK KONFERENCIA – Szélsőséges időjárási körülményeknek kitett útpályák tervezése, építése, fenntartása c. konferenciára. A konferencia helyszínéül a BME a központi épületében található dísztermet bocsátotta a szervezők rendelkezésére.
A konferencia első szekciójának levezető elnöke dr. habil Tímár András DSc (PTE) volt. Az első előadásban dr. Tóth Csaba műegyetemi docens vezette be a hallgatóságot a rezililencia fogalomkörébe és az éghajlatváltozás okozta kihívások típusait és azok nagyságrendjét vázolta.
A következő részben dr. habil. Gáspár László DSc a KTI munkatársa a különböző útburkolatok élettartamáról és a megváltozott klimatikus hatásokkal szembeni tartósságáról tartott előadást. Ezután dr. Skronka Gábor a klimatikus hatásoknak ellenálló útburkolatok műszaki megoldásairól beszélt, részletesen taglalva azok hatékonyságát is.
A negyedik prezentációban dr. Szendefy János szerzősége alatt a földmű szerkezeteket érő extrém időjárási hatásokról és azok elleni védelemről hallhattunk egy részletes, a legfrissebb kutatási eredményeket is magába foglaló összefoglalást. A szekció zárásaként pedig dr. Primusz Péter a reziliens útpályaszerkezetek méretezését mutatta be a hallgatóság számára.
A második szekcióban a levezető elnök dr. Fenyvesi Olivér (BME és SZTE Beton Szakosztály) volt. Indításként ebben a szekcióban Baloghné Gaál Zsófia (MMK Környezetvédelmi Tagozat) mutatta be a fenntarthatósági jelentések különböző értékelési rendszereit, szempontjait.
Ezután dr. Bencze Zsolt (Ferrobeton ZRt.) a hazánkban eddig készült beton pályaburkolatok tanulságait összegezte számunkra, majd Lukács Szabolcs és Gavaldi Ferdinánd (Magyar Közút Nzrt.) a fenntartási oldalról közelítette meg a konferencia fő témáját.
Dr. Czoboly Olivér (BTC) az útbetonokban használatos cementek típusait mutatta be, részletesen kitérve a jövő cementgyártási trendjeire és azok környezetre gyakorolt hatásaira. Bartus Róbert (Unitef) egy különleges hazai példát hozott nekünk, ahol egy vasbeton hídpályalemez szolgált egyúttal burkolatként. A hídpálya lemeze a mai napig változatlan formában, károsodás nélkül látja el mindkét funkcióját.
Ezután Vörös Zoltán tette fel számunkra a legfontosabb kérdést: beton vagy aszfalt? Majd a döntéselőkészítés objektív szempontjait sorolta fel számunkra. A konferencia záró előadásában Nyíri Szabolcs foglalta össze a szabványosítási folyamat kihívásait a jövőbeli éghajlatváltozási folyamatok tükrében.
A szervezők nevében is köszönjük szépen minden előadónknak a lelkiismeretes felkészülést!
Bízunk benne, hogy mindenki számára szolgálhattunk érdekességekkel, új tudományos információval konferenciánkon. Amennyiben felkeltettük érdeklődésüket, kattintsanak rá az elhangzott előadások írott anyagára, illetve várunk mindenkit szeretettel a következő alkalommal!